THE RANDOM
MEE SEGERA


Anis Akalili
Double Chin
@NAAkalili
Multifandom
Walk Alone

BLOGIES

KLIK KLIK



KLIK KLIK :)


THE MASTERMIND!

Basecode: NaYli
Edit by: Sofea
Others: ? ? ?


Khasiat Budu

Terpanggil nak buat entry about BUDU.. hihi..
Aku ni orang kelantan.. So, istilah budu dalam hidup tu memang tak asing lagi ( Tapi aku tak tau macam mana cara nak buat budu dan bahan2 nak buat budu hingga lah aku bukak wikipedia). Kadang-kadang, kalau beli nasi kerabu hitam aku WAJIB akan tambah budu kat rumah ( Tapi kalau makan nasi kerabu, aku tak suka taruk kelapa parut goreng). Aku pun tak tau kenapa..

KHASIAT BUDU

1. Budu ada glutathione sebagai bahan antioksida, mengeluarkan sisa toksik dan meningkatkan daya tahan tubuh  (immune) yang dapat memerangi pelbagai jenis penyakit merbahaya dan menghalang kanser.
2.Berpotensi untuk melawan radikal bebas dan mampu menghalang proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit seperti koroner jantung, kencing manis, kanser pada peringkat awal.
3. Budu mengandungi zat antibakteria penyebat cirit birit, penurunan kolesterol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi.
4. Dapat mempetingkatkan IQ kerana ia merangsang sel-sel otak srta menguatkan neuron-neuron yang lemah.. (Minum satu botol terus.. hahaha. Jangan buat kerja gila lahh!! Aku pun tak pernah buat macam tu)

KELEMAHAN BUDU

1. Bau agak kuat ( Biasa je aku bau.. lebih baik bau budu ni dari bau ketiak masham korang tuh)
2. Kandungan asid urik yang tinggi (Tak sesuai untuk orang yang ada sakit gout, kensing manis, darah tinggi, jerawat batu, breast cancer dan keguguran rambut kronik)
Cousin2 aku yang duk luar kelantan tu pernah cuba jugak makan budu.. Tapi keputusan tu negetif.. Diorang kata tak best. Hhaa.. well mungkin diorang tak biasa.. Hoohoo..
 

PAST | PRESENT